-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47080 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:200

چرا قرآن غيبت ديگران را به خوردن گوشت برادر مرده تشبيه كرده است؟

قرآن كريم در سوره حجرات ميفرمايد: و لا يغتب بعضكم بعضباً أيُِحبّ احدكم اَن يأكل لم اخيه ميتاً فكرهتموه (1)؛ نبايد برخي از شما ديگري را غيبت كند، آيا دوست دارد يكي از شما گوشت برادر خود را بخورد در حالي كه مرده باشد؟! مسلّماً آن را بد مي داريد..

در خصوص اين آيه شريفه دو احتمال وجود دارد:

1 - اين آيه در مقام كيفيت عذاب آخرتي غيبت كننده باشد، به اين ترتيب كه غيبت، در آخرت به صورت خوردن گوشت مرد? غيبت شده مجسم مي شود، يعني تجسم عمل غيبت در جهان آخرت، به صورت خوردن گوشت آنان مرده و گنديده است. شاهد اين احتمان روايت شريفي است كه از پيغمبر(ص) نقل شده : در شب معراج گروهي را در آتش ديدم در حالي كه مردار مي خوردند ، از جبرئيل پرسيدم اين ها چه كساني هستند؟ گفت: كساني هستند كه در دنيا گوشت مردم را ميخورند . يعني غيبت مردم را ميكردند.

2 - قرآن كريم براي بيان زشتي فوق العاده غيبت و عظيم بودن اين گناه، اين تشبيه را كرده، چون آبروي برادر مسلمان همچون گوشت تن او است و ريختن آبرو به وسيل? غيبت و افشاي اسرار پنهاني همچون خوردن گوشت تن او است، تعبير به مرده به خاطر آن است كه غيبت در غياب افراد صورت ميگيرد كه همچون مردگان قادر بر دفاع از خويش نيستند.

غيبت ناجوانمردانه ترين ستمي است كه ممكن است انسان دربار? برادر خود روا دارد .(1)

اين مثال قرآن كريم شاهدي بر زشتي عمل غيبت و زمينه ترك اين صفت زشت ميباشد.

پاورقي:

1 - حجرات (49)، آيه 12.

2 - آثار الصادقين، ج 16، ص 120.

3 - تفسير نمونه، ج 22، ص 184 و 185.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.